måndag 21 april 2008

Väska


Även jag har nu sytt en dagisväska a la Knåpmodern. Det var söndagens kvällspyssel men jag hann inte skriva om den igår. Det var ju fantastiskt enkelt att sy och så fint det blev tycker jag! :) Det kommer nog bli fler sånna här väskor längre fram! Det här ska bli väskan som jag har min stickning i så att jag äntligen slänga den fula plastpåsen som ligger och dräller i vardagsrummet!

Tyget är en panelgardin från Ikea och fodret är samma lakan från Hemtex som jag hade som foder i tygkorgen.

Mätte även dödskalletajtsen mot ett par köpte byxor i strl 62, mina var ca 10 cm längre än de köpta... jag får nog kapa dem lite. Linnet var lite mindre än köpt storlek 62 så det stämde ju inte så bra.. haha. Synd att man inte har någon att prova på än.

Som nybliven Ottobre-prenumerant så kom min 'present' idag. Fick nr 01/07 gratis tillsammans med fakturan så nu måste jag nog sy något! Fick också ett gäng tygprover från E-slöjd och nu måste jag bestämma vilka ränder jag tycker bäst om. Men vi ska åka söderut förbi Söderköping den 1 maj så jag ska kolla in Jofotex innan jag beställer något. Är sugen på kanintyg också, det finns så många söta saker på allas bloggar i det.

2 kommentarer:

OttoPippi sa...

En fråga här: hur gör du för att få snygg skarv på snedslån??? Min blir SÅ ful!??

Strömming sa...

När jag sydde den här vek jag in snedslån 1 cm på den 'undre' delen av snedslån och sen när jag kommit runt hela varvet så lät jag den gå omlott i ca 1 cm. Sydde fast och vände in över kanten och sydde en sticking. Var lite pilligt att få det snyggt på insidan, på nått sätt får jag alltid mer tyg där än på utsidan. men om man nålar ordentligt och syr långsamt blir det OK. Jag försöker också vara noga när jag fäster tråden att jag backar i samma 'spår' som jag redan sytt i så syns inte sömmen så mycket.