måndag 13 juli 2009

En hatt att matcha festkläderna

Tänkte först sy en rosa hatt men kom på att den inte skulle matcha så mycket i I's garderob förutom klänningen och min man tyckte att det skulle bli liiite väl rosa med en hatt i samma tyg. Så jag ändrade mig och tog brunt molntyg istället. Det matchar ju mönstermässigt och så blir den mer lättanvänd till vardags också!

Modellen kommer från Ottobre 3/2009 och är tänkt för vävda tyger men jag sydde den i trikå ändå. Valde att inte fodra hela hatten utan bara brättet (har kikat många gånger på PoPs hattar och de är sydda så i trikå så då vågade jag också) som fick bli i vit interlock, samma som tightsen jag visade igår. La till ett knytband också så att det blir lite svårare att ta av och slänga iväg hatten. De blev inte jättefina men de duger. Knytbanden gjorde jag av molntyget så att de skulle passa i färg och så att de skulle vara mjuka när de är knutna.

Vad gäller golven i videon i förra inlägget så får jag tacka och bocka, visst är de snygga! Tyvärr ligger de inte i vårt hem utan de finns i mina föräldrars gästhus, men hade jag hus och inte lägenhet i 60-talshus så skulle jag gärna ha dem i hela huset!

Material:

Molntyg från JNYdesign, vit interlock från Jofotex.

Mönster:
Hermonie hatt, Ottobre 3/2009, strl 46.

+++
Den såg lite knölig ut när den låg platt men provad på ballongen med samma huvudmått som I så ser den ut att passa bra. Det var roligt att sy en hatt i trikå och att det funkade såpass bra.

---
Lite knöligt vid öronen, blev många lager tyg där brätte, hatt och knytband allt ska mötas.

!!!
Imorgon ska vi fara ut till landet igen i några dagar. Hoppas på sol och varmt så vi kan tillbringa dagarna på stranden, I älskar att bada! Jag tar min stickning med mig och kanske hinner jag några varv någon kväll!

5 kommentarer:

JuMel sa...

Jättefin hatt! Har själv planer på att sy en i molntyget och nu blev jag ännu mer sugen:) Smart att inte fodra hela hatten då blir den ju lite svalare...

prickig design sa...

Superfin!! Ha det så härligt på landet!

Maria sa...

Fin hatt!

Lallis/Helene sa...

Jättefin hatt! Har sytt en i det cerisa molntyget men jag fodrade den så den är nog rätt så varm. Men så dåligt väder som vi har så har det varit bra med en varm mössa ;)

od Andulky sa...

Läcker!