lördag 24 augusti 2013

Kurs i BH-sömnad

Den här helgen går jag kurs i BH-sömnad! Igen! I vintras gick jag en grundkurs och det gav mersmak men jag har inte riktigt fått till det med storlek på kupor och byglar så det har liksom blivit bortprioriterat. Via facebook och en grupp för underklädessömnad fick jag veta om några kurser som hålls i Stockholm denna vecka. Ett antal kvinnor från Kanada soch butiken Bra-makers supply har kommit hit och håller kurser och det tack vare Bodil på bwear i Stockholm. Hade gärna gått dem alla om jag haft möjlighet men fick välja en. Tyvärr var tvådagarskursen för nybörjare på vardagar men eftersom jag ändå sytt några och sedan fick möjlighet att testa Bra-makers grundmönster med hjälp av Bodil och helt suverän justering och utprovning av byglar så hade jag ändå ett grundmönster att utgå från när jag nu valde att gå en fortsättningskurs! Jag syr en Shelly bra. Vi har idag ritat om vårt grundmönster som har två kupdelar till ett mönster med fyra kupdelar istället och det ska ge extra stöd (som om jag behöver det!) samt forma bysten framåt. 

Förmiddagen ägnades åt mönsterkontruktion och att klippa ut tyg och efter lunch var det dags att sy! Så sjukt roligt att se en BH växa fram. Min sömnad flöt på bra och jag hann sy rättså mycket redan idag. Såhär ser en Shelley ut och man kan läsa mer om de olika modellerna såklart på Bra-makers hemsida. Snygga material säljer sedan Bodil, hon färgar även alla spännen och sådant så det matchar ihop med tygerna. 
Nu har vi en halvdag kvar att sy färdigt! Ska bli spännande och se hur den passar!

2 kommentarer:

mulliga m sa...

Det låter härligt!

Anonym sa...

Vad häftigt! Man tänker inte att det går att sy allting, vissa saker finns ju bara att köpa känns det som. Är nog inte framme vid att sy en BH, men ett par trosor kanske?