lördag 28 juni 2008

Lilla L har fått sina första tänder

och då bara måste hon få något i tandtyget, eller hur!!! Och med sommarvärmen på G i nästa vecka så passade ett par shorts bra tycker jag. Så det fick det bli.

Jag hade egentligen inte tänkt att sy något i helgen, men eftersom regnet bara öser ner ute så blev jag lite sysslolös. Tyget låg och väntade och iden hade bitit sig fast i mitt huvud. Dock var tyget inte tvättat och det irriterade mig. Så jag tog och körde det i maskinen på förmiddagen och hängde upp det. Men vem orkar vänta på att tyg ska torka så att man kan sy i det? Inte jag!

I ett ganska så vått tyg klipper jag således ut ett par shorts och torkar dem sedan under hårtorken.... när jag var klar kom jag på att strykjärnet nog hade varit en smartare ide. Tja, hårtorken fungerade ju också! Så enkelt fixat var det. Nu hade jag bitarna utklippta och tyget torrt iallfall. Resten av tyget hänger fortfarande och torkar! Hade tänkt att klippa ut några fler plagg i tyget när jag ändå höll på men kom på att det nog ändå var bäst att låta tyget torka ordentligt först...!

Jag tycker att brunt och rosa är riktigt fint ihop och jag hade rosa muddväv liggandes hemma så det fick bli ett par riktigta flick-shorts till lilltjejen. Tyvärr hade jag inte någon rosa tråd... så till stickningarna på muddkanten fick det bli brun tråd, men jag tycker att det funkar ändå. Tror dock att de blev lite stora, gjorde dem från mitt Ottobyxmönster i strorlek 68 men de ser väldigt stora ut ändå, L är en ganska så liten tjej. Jaja, hon växer väl i dem om inte annat! Hoppas att mamma och pappa L gillar dem, ska dit ikväll och fira pappa L's födelsedag.

Material:
Jersey med tan dtryck från SoS.
Rosa muddväv från Jofotex.

Mönster:
Ottobyxa med halva benlängden. Strl 68.

Maskiner:
4-trådig overlock till sömnaden. Juliette till kantningen av benslut. Tvillingnål till stickningnen.

Sömnad:
Sydde innerbenssömmarna. Kantade bensluten med muddväv. Sydde grensöm och därefter yttenbensömmarna. Avslutade med midjemudden.

+
Det blev riktigt fint med rosa mudd till tandtyget!

-
Undrar om de passar....??

6 kommentarer:

OttoPippi sa...

Jösses vad du syr nu!!!! :-) :-) Skitgulliga shorts! Jättefin färgkombination och jag tyvker de bruna stickningarna bara gör plagget ännu mer levande och roligt!!! Men du är väl för kul då!!! :-) :-) Syr i blött tyg! :-) :-) Snacka om att det då suger i sy-tarmen :-) Hopas det blev ett trevligt födelsedagskalas!!

Anonym sa...

Rosa blev jättefint till tandtyget, jag tror inte att jag har sett det förut. Snygga shorts!
/June på www.junebacken.se

Strömming sa...

Ja det blir endel sytt nu, håller på att trötta ut mig så jag ska klara mig från symaskinerne hela långa semestern! Men fortfarande är det ju så hilma roligt!!! Och jag sydde ju inte i blött tyg heller, jag torkade det faktiskt innan jag sydde.... och ville så gärna ha med mig dem till L innan värmen kom. De blev uppskattade, mamma L fnissade förtjust över tänderna när hon upptäckte vad det var för tryck! Kul!! Dessutom trodde hon att de passade i storlek, L sov gott hela kvällen så kunde inte prova.

Anonym sa...

snyggt :) funderar oxå på å släpa fram symaskinen, fast sist ja använde den vart de nå krångel med den såden kansklär lagas först... Å sy lite grejer till mej själv först å främst :)

Gulligan sa...

Snyggt!! jättefint med rosa mudd till!!!

linnzan sa...

Jättesöta. Nu kan L stoltsera med både tänder i munnen och på byxorna.