onsdag 1 oktober 2008

Blöja nummer 2


Den första blöjan funkade ju faktiskt utmärkt upptäckte jag häromdagen så det har nu blivit en uppföljare. Den här gången hade jag ju lärt mig lite av mina misstag från nummer 1 och hoppades få till det ännu bättre. Till innertyg blev det naturvit fleece (därav frågan i mitt förra inlägg som Fante så snällt redde ut åt mig) då fleecen ska hålla rumpan torr på ett annat sätt än frotté eller flanell. Nu återstår eldprovet för det här tyget - användandet - innan jag klipper ut och syr fler!

Mönster:

Ottobre 3/2005, minsta storleken - är stoor!

Material:
Fleece till insidan.
Frotté från en slaktad handduk till uppsugningsdelar inne i blöjan.
Randig trikå fyndad på Tradera. Färgerna såg helt annorlunda ut på kortet på tradera när jag bjöd på auktionen och jag blev grymt besviken. Å andra sidan fick jag ca 2 meter för 15 kr så till blöjor blir det utmärkt! Syster min har dessutom fått halva tyget för att öva sina syfärdigheter så nog kom det till användning alltid. (Jobbar på att övertala systern om att börja blogga, hon har ju skaffat sig namnlappar och allt! Johannas heter hennes kläder!)
Kardborrar från gömmorna, har bara smal så det får bli dubbla ränder kardborre över magen, men lika bra att använda det som finns hemma!

Maskiner:

Juliette till allt.

Sömnad:
I stort sett som beskrivningen, men den här gången sydde jag inte fast resåren längs hela benen med sicksack utan fästa bara i ändarna och låter den löpa fritt inne i kanalen som bildas av stickningen. Blev helt klart bättre elastik på det här sättet. Blir det fler blöjor så ska jag dessutom klippa ner sömsmånerna så att det inte blir så bylsigt längs kanten och förhoppningsvis få ännu bättre elastik!

+++
Det är verkligen enkelt att sy blöjor och just nu tycker jag att det dessutom är kul. Kläder har I i mängder och vi har knappt börjat på strl 62 än! Så nya kläder behövs inte förrän efter jul tror jag! Det här är perfekt att sy och för varje blöja jag gör känns det som om jag spar pengar i det långa loppet. Och sophinken fylls med färre och färre pappersblöjor och mitt miljösamvete känns lite renare!

---
Vet inte än, blöjan testas just nu på en på min mage sovande I. Läcker den är det ju inte bra för nån av oss, håller den torrt så blir det väl inget negativt!

!!!
Fultyg blev använt och vi fick en ny blöja till samlingen. Nu ringde brevbäraren på dörren så det är bäst att jag går och ser vad han här lämnat utanför dörren. Hoppas på hemlis eller gröna elefanter! Eller båda!!!

4 kommentarer:

OttoPippi sa...

Vad bra med en sådan, rolig, enkel, praktisk, miljövänlig och pengabesparande sömnad!! Go girl!!!

Kort og Søm sa...

Så flink og miljøvennelig du er!

Anonym sa...

Snygg tycker jag den blev och så mycket mer personlig än "plast"blöjor. Ska bli kul att se fler om du syr det, tänk vilken härlig färgsprakande blöjsamling du kan komma att få ...

florin design sa...

Vilken otroligt fin blöja! En av de finaste hemma sydda tygisar jag sett!!!