onsdag 4 augusti 2010

Sy en formsydd tygblöja

Har fått en del frågor om hur jag syr mina tygblöjor så jag tänkte att det var enklast att göra en liten beskrivning här med bilder. Jag syr mina blöjor med overlocken men det går lika bra att vändsy dem och sy en stickning runt kanten.

Jag använder mig av 3 lager tyg till blöjan och lämnar en öppning i bak för att kunna fylla blöjorna med mer sugande material. Två lager (ytter och mellan) är i trikå eller i frotté och det inre lagret är i microfleece eller vad man nu vill ha mot huden (coolmax, bambuvelour, bomullsvelour, flanell, fuskmocka...)

1. Lägg ihop de två yttre lagren och markera på ytterlagret var knapparna ska fästas (eller sy fast kardborre). Markera på mellanlagret var du ska sy fast resåren. Jag använder babyresår som jag syr fast med 3-stegssicksack. Syns inte så bra men jag sätter prickar där jag ska börja och sluta sy resåren.
2. Jag fäster resåren före markeringen på tyget och mäter sedan från markeringen hur lång resår jag ska ha (ungefär hälften av längden där det ska sy fast brukar vara bra tycker jag) Sträck resåren till den andra markeringen så att den blir jämt utdragen och sy med bred 3-stegssicksack till den andra markeringen. Avsluta med att fästa efter markeringen. Klipp av resåren efter att du sytt så blir det minst spill!
3. När du sytt fast resåren ser det ut såhär


fortsätt med de andra resårerna på samma sätt, jag har resår både fram och bak samt i benöppningarna, så här ser det ut när du är klar!
Utsidan ser då ut såhär
5. Nu är det dags att nåla fram insidan till ytterlagren. Som synes är insidan mycket större än utsidan i det här skedet
6. Jag nålar först de långa tabbarna i bak och sedan nålar jag framändan. Sedan är det enkelt att sträcka jämt emellan och nåla ihop längs med benen. Nåla inte ihop i bak om du vill ha en öppningsbar ficka för att fylla blöjan med mer uppsugande material.
7. Börja sy innan öppningen i bak i BARA innertyget så att det blir en overlockad fåll på det.
8. När du kommer till slutet av öppningen för in yttertyget så att det tas med i sömmen och sy runt hela blöjan. Går enkelt om du lyfter på pressarfoten och för in tyget under.
När du kommer till resåren så sträck medan du syr
9. När du kommer runt blöjan till där öppningen i bak ska vara, se till att dra undan innertyget så att du endast syr i yttertyget.
10. Fortsätt att sy en bit efter öppningen, genom alla lager tyg och sy sedan ut och fäst trådarna genom att dra dem en bit genom sömmen. Nu är blöjan klar! Klar att knappas iallafall (eller att få motstående del av kardborren!) Innertyget är lite större än yttertyget eftersom det inte har resår men det spelar ingen roll när blöjan används. Du får inte heller några sömmar mot barnets hud eftersom resåren sys fast enbart genom yttertygen. Det bildas också vingar runt benen som fungerar bra som läckageskydd.
Knapparna fäster jag genom öppningen så att barnet inte har några knappar som skaver mot kroppen. Syr man på vanlig maskin kan man nog knappa innan man syr men i overlocken får det inte plats att svänga runt knapparna då pressarfoten är för stor.

Fyll blöjan efter behov. En sådan här blöja behöver ett separat vattentätt skikt utanpå, t ex en stickad ullbyxa eller en ytterbyxa av PUL.

6 kommentarer:

Liza sa...

Perfekt! Har som funderat på hur du gör för att få till öppningen bak när du overlockar, men nu vet jag.

Miiaoo sa...

Oj, det låter avancerat. Jag hade tänkt mig ett byte framöver, eller rättare sagt en förfrågan på min blogg om ett byte. Tygblöjjor mot en JUVLIGa klänning. Å det skulle nog vara bra det för det låter för krångligt för mig att lära mig att sy tygisar.. ;o))
Men är detta en pocket eller en annan..? Jag måste verkligen läsa på mer känner jag, kan ju inget å så plågar jag dig med mina frågor också.. =o))
Du behöver inte svara, jag ska genast googla lite..

Sofie sa...

Oj vilken imponerande tutorial! Jag önskar att jag skulle orka sy en sådan snygg blöja, men lillstumpan är nog helt torr innan jag kommer till skott.. Tur att man kan köpa tygblöjor också:)

Pyssellycka sa...

Jättebra beskrivning! Har också funderat över öppningen bak.

od Andulky sa...

Din tutorial är toppen!!! Jag har ju redan fått hjälpen av dig och de är verkligen superkul att sy!!!
Kram

Anonym sa...

Tack för en jättefin beskrivning!