tisdag 18 juni 2013

Nyheter i butiken!

Äntligen har det trillat in lite nyheter i butiken!

Två tyger från Tanyasum, härligt mjuk ekologisk bomullsjersey med lycra. Underbara polkadots i rött och vitt och ett jättefint guldgult tyg med hjärtan. Hjärtana ger mig lite 70-talskänsla och min dotter på snart 5 år beställde genast en smockad klänning i tyget. Så här snurrar redan en bit i tvättmaskinen.

Det har även kommit två nya mönster från Cake Patterns. Som jag har längtat, det tog två veckor med post från England för Hummingbird och Cabarita att hitta fram men nu är de här. Just nu pågår Hummingbird sew-alongen hos Cake och om du beställer mönstret direkt hinner jag posta så det finns hos dig innan midsommar. Då finns också möjligheten att gå med i sew-alongen eftersom de börjar sy toppen under 5 dagar och är man lite erfaren tar den inte mycket mer än en timme att sy!

Hummingbird är en fin peplumtop med en tight kjol. Toppen har två varianter på halsingning samt två längder på peplumen. Kjolen finns även den i två längder, en kort enkel modell och en längre modell som istället för sprund har en liten "volang" bak för att få till vidden i kjolen och kunna gå i den! Mycket 40-talsinspirerad modell och den är så snygg!


Cabarita är det första mönstret i Cakes nya linje mönster, RIFF. Riff-mönstren är enklare mönster med bara ett plagg och enbart skrivna instruktioner. Dessa mönster är riktade till de som har lite erfarenhet av sömnad och inte behöver utförliga beskrivningar med bilder. Cabaritan är en topp för trikåtyger och den har en v-ringning på ryggen och här kan man leka med tex ränder för en chevroneffekt. Framstycket har lite båtformad ringning samt en utanpåliggande krage.

Det som är lite skoj med dessa mönster är sättet som man ritar av sitt mönster. Det finns ingen sidlinje på mönstret utan endast markeringar för olika kroppsmått. Du ritar helt enkelt in sidlinjen efter dina egna mått! Bystvidd, midjevidd och höftvidd behöver du mäta och sedan rita in på mönstret! Mycket smart tycker jag. Ska ge mig i kast med sewalongen och se om jag får ihop en peplumtop medan min lilla sover middag imorgon!

Alla nya produkter hittar du här!

Bilderna på de färdiga plaggen har jag lånat av Cake Patterns

2 kommentarer:

Alice BraLLan sa...

Väldigt smart det där med mönstret måste jag säga. Briljant till och med.

Solveig Lövendahl sa...

Älskar det gula hjärttyget!

Stort tack för din kommentar hos mig, det betyder mycket!