lördag 18 januari 2014

Tights och klänning

Storasyster gillar tights och klänningar. Vanliga byxor går inte hem hos unga damen utan det ska vara tights. Ritade mönster efter dotterns mått eftersom hon i somras hade midjemått som sin då 18 månaders lillebror men längd att passa strl 110. Mönstret blev riktigt bra och tightsen är välanvända!
Det randiga tyget är en stuv från Ohlssons. Det glittrade ju i tyget och jag kunde inte låta bli. Dottern föll direkt för tyget fast det inte var rosa! Win-win! Prickarna är Gekkos Edgy dots men tyvärr gick de sönder i rumpan (klätterställning/rutschkana?) redan efter några gånger och används nu som pyjamasbyxor.

Till de prickiga tightsen syddes även en provklänning efter ett nytt mönster som jag ritade från tröjmönstret. En något A-linjeformad ärmlös klänning med volang. Den ratade hon.
-Jag tycker inte om ugglor! och så var det med det. Klänningen hänge oanvänd och ratad i mitt syrum i flera månader. En dag fick hon syn på uggletyget när jag skulle sälja den sista bit jag hade kvar.

-Jag vill ha en sådan klänning i lila ugglor! sa dottern.
-Ja men vad bra, det hänger en här! svarar jag
-Åhhhh vilken fin, får jag den?

Ungar!

Eftersom uggleklänningen blev så fin så sydde jag direkt en annan i prinsesstyg matchat med Znoks ekologiska rutiga tyg. Jag älskar det rutiga tyget! Klänningen fick volangen på skrådden och kantband i samma tyg. Matchande tights.
-Jag gillar inte rutor, sa dottern.
-Men du gillar prinsessor och rosa, sa jag.
-Ja, det gör jag, men inte rutor.

Men den är välanvänd. Både klänning och tights med rutor.



4 kommentarer:

SiriR sa...

Hi, hi, der herlige barna!
Fine sett du har sydd til henne, og godt at hun vil bruke dem:)

Fangoria sa...

Mycket mycket fint! =) Och att hon använder dem är ju gott betyg, hehe! Min dotter är också bestämd nu, men än så länge har det funkat med lite omvänd psykologi, "du får den inte!", haha då vill hon ju jättegärna ha!

Juliannie sa...

Vad knasiga små tjejer kan vara ibland :) Ja, små killar med för den delen, min 20-åring var mycket bestämd med sina kläder redan som liten och det har fortsatt, hi hi. Vilka jättefina plagg du sytt och det är så roligt att du bloggar mer nu!
Kram Eva

Pysselnabon sa...

Uggleklänningen är fantastiskt fin! Gillar prinsesstyget också, var har du hittat det?
Ha det gott!
Anna