onsdag 22 december 2010

Utsläpp av koldioxid

De tyger jag låter producera måste fraktas hit till Sverige med fartyg och från hamnen hem till mig med lastbil. Frakter genererar utsläpp och dessa utsläpp vill jag "klimatneutralisera" genom att förvärva utsläppsrätter för koldioxid. En last på 150 kg tyg från min fabrik till Sverige beräknas släppa ut 20 kg koldioxid. Resan från hamnen hem till mig genererar även den utsläpp, likaså frakten hem till er.

För varje skeppning av tyg kommer jag att köpa en utsläppsrätt för 1 ton koldioxid. Det är ungefär 50 gånger vad min fartygsfrakt släpper ut och borde även täcka all vidare transport till mig och er. Dessa utsläppsrätter anulleras ur handlen med utsläppsrätter och det kommer därför att finns färre utsläppsrätter kvar på marknaden (för fabriker som faktiskt släpper ut den mängd koldioxid de har rätt till) samtidigt som jag inte heller fyller min "rätt" att släppa ut koldioxid = mindre utsläpp!

Bra, eller hur! Vill du också köpa en utsläppsrätt (man kan ju köpa den för att man kör bil, eldar med oljepanna eller bara för att man vill minska antalet utsläppsrätter i stort) besök naturskyddsföreningens hemsida!

God Jul!

7 kommentarer:

Jonglören sa...

Wow vad bra. Och tack för tipset

Karin sa...

Bra Strömming!

rino sa...

Toppen!

Doris_Assar sa...

Bra initiativ!!

GOD JUL!!

od Andulky sa...

Bra!!
Den lila Iris visa nedan är GRYM! Hoppas det löste sig med rosa interlock!
God Jul och kram!

Pyssellycka sa...

Bra tänkt! Tummen upp!

Ingrid sa...

Vilket bra initiativ!!