söndag 13 april 2008

Klänning




Det blev ingen väska sydd i helgen, det blev istället en förklädesklänning åt en väninnas dotter. Förutom att fickan på magen inte blev jättebra är jag jättenöjd med resultatet. Gillar den gulgöna färgen mot det lila kantbandet.

Tyget köpte jag på Hemtex i fredags, det är bomull. Kantbandet är ett lakan, också från Hemtex (bra rea just nu) som jag gjort egna snedslåer av (tror jag ska investera i en snedslåvikare ganska snart så de blir jämnare). Mönstret kommer från 'Baby Cool'. Har sytt den mest på min vanliga maskin men överlockade ihop axelsömmarna samt att infodringen sicksackades med överlocken för att få en snyggare kant. Fickan är fastnydd med tvillingnål och det är även infodringarna där bak. Tycker det blir en snyggare finish på plagget då, det ser inte lika hemmasytt ut! Fickan var mitt första försök med tvillingnålen så jag fick sprätta bort den första sömmen några gånger, haha! Har inte satt knappar i den än då jag inte hade några tyckknappar hemma, men det ska i 3 tryckknappar i ryggen innan den är helt klar.

Har dessutom hunnit göra klart min syhörna i kapprummet, fick den nya skrivbordsskivan på plats idag och det känns jättekul att ha en plats där inte symaskiner och annat måste plockas undan hela tiden!

Färgen i detaljbilden är inte helt med verkligheten överensstämmande, men det var dåligt ljus ute men jag ville inte vänta med att fota den!

1 kommentar:

h/saltaste bönan sa...

Hejsan, du kanske inte kollar såhär gamla inlägg, men chansar. Vilket superfint tyg! Har också tänkt sy den klänningen ur Baby Cool, men mönstret ser stort ut. Fick du göra om det eller körde du tätt storlek rakt av? Mvh h