torsdag 13 augusti 2009

Nya försök med Coverpron

Ikväll tog jag ett litet race med Coverpron igen efter att ha gått och klurat på era förslag i några dagar. Jag började med att trä om tråden till den undre griparen, justerade upp pressarfotstrycket till 12 mm och ställde inställingarna på 4,4,3. Diffen var på 1,5. Jag klippte en knappt 4,2 cm bred lemsa i interlock och trädde i bandkantaren. Sedan bar det av!

Döm om min förvåning när tyget matade bra, sömmen blev helt ok både på ovan och undersidan och det drog sig inte alls mycket i sidled och då det gjorde det hade det tjorvat lite i "vispen" så jag var sedan noga med att mata ordentligt genom den. Ändrade stygnen till 4,4,4 och det blev bättre. Sedan testade jag att öka diffen till 2 och då blev det riktigt riktigt fint tycker jag! Provsydde med både kaniner och flodisar och det ser riktigt fint ut! Gissa om jag är glad! Imorgon måste jag testsy något så jag kan kanta det med Covern!

Tack för all er hjälp och era tips! Ni ser, jag kunde jag med! Och tack för alla gratulationer, både på I's födelsedag - som varit jättelyckad med kalas - och för liten i magen! Vi är väldigt glada för vem det än är där inne!

6 kommentarer:

Hello sa...

Oh, här händer det saker när man är borta några dagar!

Menar du att det redan är ett år sedan?? Grattis i efterskott till lilla I. Och grattis till syskon. Det är härligt med flera barn!

Och grattis till lyckad provsömnad! Det är alltid kul när man lyckas!

Heilt spesiell sa...

Så gøy!!Det er en herlig følelse når man endelig finner ut av Cp`en.

Moi! sa...

Låter som rena grekiskan för mig som inte har hunnit bekanta mig med en Cover Pro...

Lallis/Helene sa...

Kul att du börjar få ordning på CPn. Jag har haft min i över ett år och måste erkänna att jag inte alltid förstår mig på den än. Ett tag körde jag med bara kedjesöm för tvillinsömmen strulade så mycket. Men nu funkar allt riktigt bra. Det är ju en helt underbar maskin när den gör som man vill :)

stora lilla j sa...

åh tack för tipsen! Måste prova bandkantaren igen nu :)

fante sa...

Vad kul att du fick det att bli bra :-) Och grattis till I och den lill* :-)