fredag 15 april 2011

Vårjacka till lillebror!

Förra helgen hade UppSytt symaraton. Eftersom jag flyttar nästa vecka kände jag att jag inte kunde vara med hela helgen, men på lördagskvällen kom jag i alla fall iväg och fick sy med mina vänner några timmar. Jag hann inte så mycket sömnad som jag trodde men trevligt var det! 

Det jag pysslade med hela kvällen var den här jackan till R. Tyget köpte jag redan i höstas med tanke att det skulle bli en jacka och så blev det! Underbart fin om jag får säga det själv. Passar perfekt på R dessutom.

Mönstret är från Gynthers numera legendariska bok. Men omritat såklart, kan ju inte låta ett mönster vara. Men axelpartierna och dekorationerna är rakt från boken. Kragen har jag ritat själv eftersom alla lackor i boken har luva. Själv gillar jag inte luvor på barnkläder, tycker bara att de är i vägen och dessutom kan de vara farliga om barnen fastnar. Nej, en krage som skyddar nacken mot vind fick det bli. Muddar i ärmarna gillar jag också men tycker det är snyggare när de sitter en bit in under kanten.

Jackan är fodrad med ekologisk bambufleece. Jag har vänt den ruggade sidan in så det inte lämnar noppor på kläderna. Varm och go är den och inte ett uns syntet. Det var kul att använda den i något annat än blöjor också. Yttertyget är från etsy, japanskt tyg direkt från Tokyo. Och appropå japanska tyger, ni har väl sett att karinottilia ska börja sälja Kokkas fina tyger!? Underbart, jag har bokat lite blommigt! Dragkedjan är från Bibbis textil. Finns det något annat ställe för sybehör längre? Bandet till hängtampen är nog också från etsy,eller från en coop. Minns inte, men fint är det. Det är roligt med små detaljer.

Jag är sådär barnsligt nöjd med den här jackan, och jag har en till på G till I. Samma mönster men i grönt med blåa detaljer. Om jag bara hinner sy den. Efter flytten kanske. På onsdag går lasset, det är snart dags att packa mer maskinerna. Tygerna är redan packade. Det blev många lådor...





9 kommentarer:

Karin sa...

Jackan blev så himla fin! Om det inte vore för att jag vet att du inte har en sekund till övers, skulle jag lägga in en beställning till lilla M. Det gula och det röda gifter sig som Ernst skulle ha uttryckt det. Jättefin!

Hanna Engkvist sa...

Åh vad fin! Om du har lust att beskriva hur du sydde dit muddarna skulle jag bli jätteglad, har tänkt på det där själv men inte listat ut något bra sätt...

FridoLi sa...

Åh så fin!!! Och så proffsigt sydd, du är så otroligt duktig!!!

Onomak sa...

Vilken jacka! Snyggaste på länge! Blir inspirerad att prova sy en själv :)

Skrekk o Gru sa...

Fantastisk flott jakke!

Camilla/NÅNI by SMILLAS sa...

Vilken jättefin jacka! Snygga färger coh detaljer!

Wcollection sa...

å så fin, jättehärlig kombo:)

Liten Lucky sa...

wow vilken jacka!!!

Anonym sa...

Super! Satt faktisk i går og funderte på å sy en Gynther-jakke med savnet en krage. Da er det bare å prøve!