tisdag 23 december 2008

Enkel matematik

Hur var det nu igen, ropar jag genom lägenheten till min sambo, om jag har omkretsen på en cirkel hur får jag diametern? Ja, hur var det??? Kommer ni ihåg? (fuska nu inte och fråga era barn som läser mellanstadiematte!)

Sambon sa något om pi och det lät bekant. Var ändå tvungen att googla upp hur man räknade ut diametern och visst hade han rätt. Man delar omkretsen med pi och så får man diametern. Visst borde man minnas sådant! Hur många gånger har man inte räknat ut det i skolan. Men det var länge sen det och när skulle man egentligen ha nytta av det?

I det här projektet hade jag väldig nytta av det faktiskt! Fram till igår var den här fina förvaringen av I's leksaker en helt vanlig papperskasse. Mätte helt enkelt runt papperskassen och klippte omkretsen (100 cm med sömsmån) x dubbla höjden (80 cm) och sydde till en cylinder. Sen skulle det till en botten också och det var då jag behövde räkna. 100/3,14=32. Så en botten på 32 cm i diameter klipptes ut, syddes fast, fållade överkanten. Stoppade sedan ner papperskassen i tygfodralet, vek ner kanterna och vips - en fin leksaksförvaring var skapad!

Hade jag gjort den igen skulle jag ha mätt botten på kassen och såklart inte gjort den rund utan rektangulär som påsen men den här duger gott och väl för sitt ändamål! Papperskassen ger stadga till förvaringen och jag slapp hålla på med vliseline eller styvare foder!

3 kommentarer:

prickig design sa...

påsen kommer antagligen vara den bästa leksaken....den kommer att prassla!!spännande! min dotter har kommit till paradiset nu med alla paketpapper o snören.kul & mumsigt värre!GOD JUL!

prickig design sa...

litet tillägg....du får nog kanske sy en till...för efter jul lär väl påsen vara överfull med alla paket som brukar bli...den såg ju ganska full utt redan...=0)

Mysebo sa...

Snygg! Bra ide att göra en sådan stor och att använda en påse som stadga. Jag har gjort storlek brödkorg innan, men kanske att det blir en stor, och som Syster Blå sa, det kanske behövs nu efter jul :-) God jul /Susanne