torsdag 11 december 2008

Tavlor!!!!

Förutom att sy så har jag hållit på med konstfoto (vilket oftast inte syns på mina bilder här då jag inte är kompis med photoshop överhuvudtaget!. Främst har jag jobbat med alternativa framkallningsmetoder så som gummitryck och fotopolymertryck. Endel cyanotopier har det också blivit men inte så många då jag inte är så impad av hållbarheten i dessa tryck (de bleknar fort och kan inte anses arkivfasta och då kan man ju inte sälja sina bilder!) Hur som helst så har jag den här veckan sålt ett gummitryck och två fotopolymerer, och dessa tänkte jag att jag skulle visa upp här. Nu var det nog ett år sedan jag senast gjorde en bild men jag hoppas att jag ska kunna börja med det så småningom! Jag är förälskad i bilden som blir av ett gummitryck, det blir som en blandning av målning och foto och oftast helt fantastisk. Man kan heller aldrig göra två bilder helt likadana och det tilltalar mig! Det tar ca 2 timmar att göra ett tryck och en färdig bild har mellan 6-10 tryck ovanpå varandra så det ligger mycket arbete bakom en bild. Bilden är gjord på akvarellpapper med akvarellfärg som tryckfärg. Fotopolymererna gör man först en tryckplåt till somman sedan använder i en koppartryckpress. Tyvärr hann jag bara ta snabba bilder med mobilen på dessa innan de levererades. Gummitryck. Hoya heschkeliana. Fotopolymertryck. Tulpaner.Fotopolymertryck. Fönster i Nice.

Mer info om olika trycktekniker finns här!. Här kan du se ytterligare bilder av mig.

7 kommentarer:

Vindling sa...

Så läckert! Så snyggt!

frisky frog sa...

Snyggt! Ser helproffsigt ut.

Retro Elephant sa...

Wow! Snygga!

Receptet finns nu som kommentar till inlägget :)

//Lina

Lotta Sultan sa...

verkligen jättefina!
jag har en holga (storformat i gammal plastig kvalitet) den tar lite liknande bilder från scratch.
http://www.lomography.com/holga/

Kalunji040 sa...

Wow, va fina. Vad du kan. Jätte jätte fina verkligen.

OttoPippi sa...

Nämen!!! Dold talang!!!!!! Vad kul!!! Så underbara tavlorna är!!! Jag fattar däremot inte dyft av vad du skriver om dem :-)

snork sa...

men herreguuuud vad duktig du är!
bilderna är otroligt vackra!