måndag 29 december 2008

Årets sista blev en pyjamas

Det har legat långt ner på min prioriteringslista men nu har jag sytt I's första pyjamas. Ja inte hennes första pyjamas men hennes första strömmingpyjamas. Det här blev det sista jag syr i år då vi imorgon far söderut till svärmor och resten av min sambos släkt för att fira nyår.

Jag har haft den här i tankarna ända sedan Ett Tu Tre visade denna pyjamas. Jag ändrade lite på mönstret och satte fötter på min, men annars är det samma mönster. Har använt Meedoms nattdräkt för kroppen men satte gamascherna som ben istället. Förlängde dessutom benen lite så att den räcker längre. Jag gillar fötter på pyjamas än så länge men det förkortar ju livslängden på pyjamasen då det verkligen märks när den blivit för kort.

Det här tyget har jag sett på många bloggar men oftast i den gröna färgställningen. Jag har gillat att titta på det men har dragit mig för att sy i det för jag kan inte riktigt se att jag skulle använda kläderna. Det passar liksom inte riktigt. Men till pyjamas gjorde det sig toppen. Tycker också att det blev riktigt fint med orange muddar till, det tog upp det lilla orange som finns i tyget.

Material:

Hundtyg från Stoff och Stil
Mudd från Stoff och Stil

Mönster:

Heldräkt från Meedoms bok Börnetöj 0-3 år. Strl 68. Slagit samman form 1 och form 0.

Sömnad:

Ungefär som beskrivet, men vem kan följa beskrivningen till punkt och pricka?!? Sydde ihop höger och vänster sida för sig. Sydde framkanten enligt beskrinvninge och sydde sedan ihop de två halvorna. Satte muddrullå i halsen och mudd i ärmsluten.

+++
En pyjamas som kommer räcka länge!

---
Såg inte att det blivit ett veck i tyget när jag sydde muddrullån och när jag väl sytt den orkade jag inte sprätta. Men det är ju bara en pyjamas som ska anävndas här hemma så jag struntade i det.

!!!
Färgerna blev riktigt fina ihop!

:-)
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA! Tack för alla kommentarer, hjälp, hemliga paket, överraskningspaket, smakråd, inspiration och glada tillrop som jag har fått från er under det gångna året! Vi återses om någon vecka när vi kommer hem igen!

6 kommentarer:

Hello sa...

Den är jättefin! En riktig "sog-gott-pyjamas"!

Gott nytt år! Kör försiktigt!

Hello sa...

Och jag skrev, vad...???? "sov-gott-pyjamas" menade jag förstås!

Verkar som att det är det jag borde göra nu!

Doris_Assar sa...

Åh, vilken snygg färgkombo! Den pyjamasen blir man glad av :-)

Jag har lagt till din blogg på min blogglista, hoppas det är OK? Tycker du har en jättebra syblogg! (och sen bor vi i samma stad också :-) )

Anonym sa...

Vilken mysig pyjamas! Här kommer hundtyget helt klart till sin rätt, och den orangea mudden blev perfekt till.
Gott nytt år till dig också!

stora lilla j sa...

jättefin pyjamas! Ser att du också lyckades undvika halsringningsproblemet jag stötte på, så jag kanske skulle ge mönstret en till chans? :) Gott nytt år!

OttoPippi sa...

Vilken underbar pjamas!!