onsdag 12 maj 2010

Strömming går i tygtankar

Jag har funderat ett tag på att ge mig in i tygeriet då jag är intresserad av att hitta mer roliga ekologiska bambutyger till barn. Eftersom det är ett otroligt litet utbud av dessa tyger så har jag (nästan) bestämt mig för att göra slag i saken och inrikta mig på dessa tyger. Känsliga barnhudar behöver snälla material mot huden och bambu är naturligt antibakteriellt och väldigt skonsamt mot huden. Just nu undersöker jag möjligheterna att trycka fina barntyger på bambuinterlock men innan jag ger mig i kast med det till 100% så undrar jag såklart om det finns fler som är intresserad av sådana tyger. Om det finns intresse ska jag göra mitt yttersta för att under hösten ta fram ett första tyg, av bra kvalitet på både tyg och tryck, i bambuinterlock. Jag har tänkt att jag ska göra lite 70-talsinspirerade tryck, lite enklare i färger och mönster men riktigt hur de kommer att se ut är inte 100% klart.

Jag funderar även på att ta hem en större volym bambuvelour eftersom det är väldigt svårt att få tag i här i Sverige och då det går kostar hutlöst mycket. Jag skulle i så fall ta hem oblekt bambuvelour men den går ju sedan att färga till önskad nyans. Bambun är verkligen mjuk som silke och helt otroligt skönt att jobba med.

Vad säger ni? Är ekologiska bambutyger med fina tryck av intresse? Självklart får ni vid senare tillfälle möjlighet att tycka till om färger på trycken men nu i ett första skede så undrar jag mest om detta är något som är värt att jobba med. Jag vet att jag under en "bra" bloggdag har över 200 besökare så tyck gärna till så jag får en uppfattning om intresse finns. Att jag började tänka i de här banorna var just era kommentarer på de kläder jag tidigare sytt i bambu, att det inte går att få tag i så enkelt.

21 kommentarer:

Ingrid sa...

JAAAAAAAA!

Villa Nystuga sa...

Tyger och material som är snälla mot våra barn och vår värld också för den delen, är självklart intressant. Tyvärr brukar dock priset på detta göra att man väljer ett annat tyg. Har du någon aning om vad meterpriset skulle kunna tänkas bli?

Att få färga själv låt jättebra tycker jag och när det gäller mönster så skulle jag vilja se tyger som även är anpassade till barn 7-10 år. Hur de skulle se ut vet jag inte, men det finns inte så mycket av sådana mönster idag.

Krimskrams sa...

Ja det låter toppen! Jag skulle absolut vara intresserad. Jag har dock inte möjlighet att färga tyg själv så oblekt bambuvelour är inte för mig, men gärna i någon fin färg :-)

Titinea sa...

Jag skulle vara intresserad av bambutyg. Men som sagt i tidigare inlägg så får det inte vara för dyrt. Spännande och se vilket tryck du funderar på. :)

JenCreation sa...

Absolut intressant! :)

Jenny sa...

En strömminginterlock skulle jag absolut köpa lite av, ett par meter - ingen storkund alltså, men intresserad!

Bambuvelour köper jag själv som du vet, det kan bli rätt dyrt för slutkunden med importkostnader och andra omkostnader, men om du får tag på rätt leverantör skulle det kunna funka. Populärt är det utan tvekan! Jag har en hel del tankar kring bambu, du kan mejla mig om du vill prata om det.
:-)
Jenny

Y sa...

helt klart intressant, framförallt om det blir tryck som passar även lite större barn.

Sandra -Vildkatten sa...

Skulle gärna satsa på det, men som någon redan sagt så beror det lite på meterpriset.

sorkmor sa...

Spännande, men som sagt det är en kostnadsfråga :)

Roblin sa...

Tyghamster som man är så tackar man inte nej till mer tyg. Sedan är det en kostnadsfråga också, och som du säger har dessa tyger en tendens att dra iväg i pris.

Lilla Gryn sa...

Det låter jättebra, jag är med utan tvekan. Rolig idé och jag efterfrågar också ett mönster för lite större barn och unisex.

Heja Heja!!

Karin sa...

Heja Strömming! Jag ahr aldrig sytt i bambu. Men självklart kommer jag att handla av dig. Oavsett pris. Nästan...
kram och lycka till!

Bustråden sa...

Det låter intressant!!

Efwa - Medea sa...

Det låter ju jätteintressant! Ska bli kul att se vad du tänker dig för tryck.

Anonym sa...

Bambu är svalt och behagligt, men Bambu innebär syntet! Bambutextil ÄR en syntetfiber och inte någonting att eftersträva, tyvärr.

Nilla sa...

Kul. Jag skulle köpa några meter men ingen storkund. Beroende på vad för mönster och färg. Gillar färgglada tyger och de ekotyger jag sett är oftast rätt naturliga i färgerna. Tråkigt... Har aldrig provat att sy i bambu så det hade varit kul att testa. Kan tänka mig att färga velouren själv men intryck ser jag gärna som mönstrad. Lycka till!

Lilla P sa...

Jag skulle också vara intresserad men jag är inte heller någon storkund då jag syr mest små plagg.

Doris_Assar sa...

Jättekul! Gillar ju enkla mönster som du vet, gärna hyfsat små "figurer", runt 2-3 cm.

Skulle absolut köpa av dig. Däremot tror jag faktiskt inte jag skulle färga och greja själv hemma, det låter ju så enkelt men det kostar ju en hel del med både färg och energi.

Lycka till! Följer med spänning!!

Hello sa...

Til syvende og sisdt är det till stor del en kostnadsfråga. Jag är inte så insatt i bamburiet och det gör ju att man önskar att den anonyma kommentaren här ovan hade varit lite mer fyllig alternativt inte anonym... ;)Intressant låter det, men jag lovar inget.

MalinJohanna sa...

Hej! Visst låter det intressant med strömmingsdesignat bambutrikå! Någon meter vill jag nog ha kan jag tro. Själv har jag handlat all bambu från Myllymuksut, de har gjort mycket på det området så ett alternativ kunde vara att kontakta dem. De har säkert värdefull kunskap på området.

Som kommentar till den anonyma kommentaren är bambu naturfiber, och skonsammare mot miljön dels tack vare att det är enklare att odla och inte kräver lika mycket kemikalier. Ingen syntetfiber alltså, tvärtom! Dessutom med en uppsugningsförmåga flera gånger större än hos bomull, ifall man är intresserad av tygblöjor.

vovlo blir marulk sa...

Intressant! Det är kul och bra med alternativ till bomull tycker jag. Inte minst för miljöns skull, men också för att bambu och silke har andra egenskaper. Jag har ett barn med mycket känslig hy (atopiskt eksem) och har blivit rekommenderad silke. Den body vi beställde var dock helt hopplös i form och modell. Lite schyssta tyger i bambu skulle vara väldigt välkommet!